Naar Kaliro - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Anneke Siepelinga - WaarBenJij.nu Naar Kaliro - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Anneke Siepelinga - WaarBenJij.nu

Naar Kaliro

Door: Anneke Siepelinga

Blijf op de hoogte en volg Anneke

30 Mei 2014 | Oeganda, Kampala

Alles goed hier ik ben gezond en bruis van de energie! In Nafasi zijn nu 8 kinderen, de tweeling 4jr, een jongetje van 4jr, twee meisjes van 3 jr, een meisje van 2 jr, en een tweeling van 9 mnd. Al met al een gezellige drukte. De tweeling van 4 jr gaan iedere dag naar school, dankzij stichting Kansrijk uit Nederland. Zij hebben de meiden gesponsord. De Facebook actie bracht 20 euro op dus dat was niet genoeg. De meiden maken lange dagen, ze worden om 8 uur opgehaald en rond 18.00 uur weer thuis gebracht. Maar ze zijn zo happy! Als zij thuis komen wordt iedereen gekust daarna in bad, eten en naar bed. En iedere avond vragen ze mij hetzelfde: Anna, we eat go to sleap and then school?? En als ik dan Yes zeg dan zijn ze zo blij! Alle nieuwe kinderen hebben ook echt hun plek gevonden, ze spelen slapen en eten goed. Mijn werk hier doe ik nu samen met Jackie en de samenwerking is goed en heel gezellig, we hebben veel plezier samen maar ook heel goede gesprekken. We zijn ook samen naar jeugdzorg geweest om te praten over de zaak van de tweeling. Jeugdzorg vind ook dat er nu echt iets moet gebeuren, maar voorlopig hebben wij nog niets van hen gehoord. Dus volgende week maar weer terug. Voor het gehandicapte meisje wordt er nu een aangepaste stoel gemaakt. Dit heb ik kunnen doen dankzij sponsor geld. Deze stoel is belangrijk voor haar om goed te leren zitten. Gisteren met Jackie naar Kaliro geweest om een moeder te bezoeken van wie haar twee meisjes hier 9 mnd zijn geweest. Kaliro ligt 125 km bij Kampala vandaan. 's Morgens om 6.45 naar het taxibusjes station gegaan , dan denk je, we zijn lekker vroeg, maar nee, dan wacht de chauffeur tot het busje vol is! Om 8.00 was dat zover en dan begint de tocht. Er is onderweg van alles te zien en dat vind ik zo leuk aan Uganda. Je ziet overal mensen bezig, op hun akker, voedsel verkopen, kletsen met elkaar, er is bijna geen stuk op de route die saai is. Dus 3 1/2 uur is zo voorbij!
De moeder van de tweeling was in Kaliro een haarsalon begonnen maar toen wij daar aankwamen was de salon leeg. Toen moesten wij gaan zoeken. Na enige navraag hebben we haar uiteindelijk gevonden. De huur van de salon kon zij niet meer opbrengen en zij vertelde dat zij nu een andere ruimte heeft gehuurd om daar opnieuw te beginnen. De twee kleine meisjes doen het heel goed, echt prachtige peuters van 2 jaar zijn het nu.
Wat grappig was in Kaliro, waarschijnlijk zien zij daar weinig blanken, dus toen ik door dat stadje liep zijn er een paar kinderen bij het zien van mijn verschijning spontaan in huilen uitgebarsten! Ach, ik snap het wel! Ook gingen wij in Kaliro op bezoek bij een moeder en grootmoeder van een jongetje dat pas geadopteerd is door een Nederlands echtpaar. De moeder was er wel, maar zij heeft niet zoveel belangstelling voor dit mannetje, het ging ons meer om de grootmoeder. Maar helaas was zij er niet. Al met al een dag gehad van ruim 11 uur waarvan we 3 uur in Kaliro hebben doorgebracht.
Leuk om weer eens buiten Kampala te zijn geweest, want ik ben meestal gewoon op Nafasi binnen de muren.
3 Juni is het in Uganda, martersday, dag van de martelaren. Er komen dan mensen naar Namugongo vanuit heel Uganda, maar ook Kenia. De meeste van deze mensen komen lopend naar Namugono. Ik heb onderweg naar Kaliro heel van deze mensen gezien. Ik vroeg Jackie waar deze mensen 's nachts slapen en zij zei: aan de kant van de weg. Sommige mensen lopen weken! Ik wil proberen om daar dinsdag ook eens te gaan kijken.
Dit is het voor nu, bedankt voor het lezen. XX Anneke

  • 30 Mei 2014 - 12:35

    Hanneke:

    Hi An,
    Mooi verslag weer joh. Je hebt wel een hoop te doen daar he, sjongejonge. Je moet er ook wel tegen kunnen, want je ziet natuurlijk ook een hoop armoe en ellende. God geeft je zeker de kracht om dit te doen meisie.Ik denk dat de meeste mensen hier niet tegen zouden zijn opgewassen, ik tenminste niet. al die emotie.
    Vanmorgen lekker wezen ontbijten bij Cloony met Sandra, was erg gezellig. Nu ben ik op mijn werk tot 5 uur.
    Volgende week Opwekking, jammer dat we je daar niet zien. We gaan met z'n vieren. Angelique, San, Ellen en ik , naar Riviera, in een grote caravan. Ben benieuwd.Mijn broer is ook weer in het land en werkt nu 4 maanden bij de Hoop. Leuk hoor met hun baby, een geweldig mannetje. Jouw Saartje wordt ook zo groot, wat een lekker meiske is dat toch en zo zoet. Kom maar snel naar huis, we missen je, maar ja dat is misschien egoistisch. Lieverd veel zegen en sterkte in je mooie maar moeilijke taak. Tot gauw horens.
    Dikke kus, Han

  • 30 Mei 2014 - 13:08

    Anita:

    Hoi Anneke,
    Wat leuk dat verslag van jou. Ik zie het helemaal voor me. :-) Prachtig om te zien dat Kaja Nafasi weer meer kinderen heeft. Wat een zegen voor die kinderen.
    De tweeling in hun schooluniform zijn ook schattig om te zien.
    Ik wens jullie veel zegen toe. Jullie doen prachtig werk.
    Ik was vorig jaar ook in Kaliro om de ouders van een werker van het kinderdorp op te zoeken. Super en puur was het daar. We zijn toen ook nog iets verder gegaan en hebben daar een dienst meegemaakt buiten onder de bomen. Prachtig.
    Doe de groetjes aan Jackie en een knuffel voor de kids,
    Liefs Anita


  • 30 Mei 2014 - 20:48

    Angelique:

    He Anneke, weer heerlijk je verslag te lezen! Ik vind je moedig hoor, moet er net aan denken zo ag te reien. Jij bent wel aardig nuchter daar in. Wat een mooie kindjes en wat ontzettend sneu dat ze geen famiie of gezin hebben. Maar daar hebben ze het gelukkig goed, en op school zitten is ook een feestje, zo te lezen. Fijn hoor! Veel liefs en zegen, groetjes Angelique

  • 30 Mei 2014 - 21:32

    Corine:

    Hoi An,

    je maakt heel wat mee daar in Oeganda! Wel voorzichtig zijn , hoor ik wil mijn zus weeer heelhuids terug zien hier.

    Liefs, Corine

  • 31 Mei 2014 - 21:29

    Moeder.:

    Lieve Anneke,
    Fijn weer wat van je te lezen.Fijn voor je dat het allemaal goed loopt.
    We hopen ook van harte dat het zo blijft.Je reist heel wat af.
    Ank, dit is een tijd in je leven die je nooit meer vergeet,
    Met ons gaat het goed.Woensdag Mark van Heleen gtrouwd,wij waren er niet bij.
    Dat vond ik wel erg.de dienst beluisterd via de laptop,en er was ook beeld,zo waren we er wel erg dicht bij.Ankie,hou je goed,we verlangen naar je.
    Veel liefs pa en ma.

  • 04 Juni 2014 - 13:51

    Watzeenalice:

    Hoi An,
    Dank voor je verslag! FIjn om zo mee te kunnen leven. Gefeliciterd met Martijn! Alle goeds,
    je schone familie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 12 Maart 2013
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 22423

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2013 - 14 April 2014

Kaja Nafasi

26 Maart 2013 - 15 Mei 2013

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: